Det er viktig for kringkastere å stå sammen i konkurransen mot gigantene Microsoft og Google. Det sa Lawrence Galkoff fra Radioplayer Worldwide på Radiodager.
Radioplayer startet i Storbritannia som en plattform for nettbasert radio og er lansert i flere land, inkludert Norge.
Hensikten er å øke bruken av online lytting på radio, blant annet i bil, sa Galkoff. Det er viktig å samarbeide for å gi lytterne en bedre opplevelse og muligheter til å gi dem mer innhold, antydet Radioplayer-sjefen.
Det er ikke bare live streaming det er snakk om, men også on-demand, som podkast og mulighet til å høre en sending i ettertid.
Radioplayer jobber også mye med den kommersielle siden og tilbyr nå personaliserte annonsemuligheter for nettradio.
Et hovedfokus for Radioplayer er internett i bil, der en del bilprodusenter har svært lite fokus på radio. De jobber hardt med å få de store bilfabrikkene til å lage medialøsninger der tradisjonell radio er enkelt å finne.
De jobber også med løsninger for at bilradioen selv kan velge sømløst mellom distribusjonsformer som DAB, Fm og internett.
Norsk Radio satser på Radioplayer og har med seg de tre store norske aktører. De jobber i disse dager med en avtale med Norsk lokalradioforbund, fortalte daglig leder Ole Jørgen Torvmark.
Norsk Radio jobber også med Google og Amazon for å sørge for at norske radiostasjoner er enkelt tilgjengelig når assistentene lanseres for smarthøytalere på norsk.