11 % av nordmenn har nå en smarthøytalere i hjemmet sitt. Men, bruken av teknologien er fortsatt i en startfase, fikk vi vite under Radiodager 2019.
Det var en kjempeoptimisme rundt smarthøytalere i fjor høst og det er relativt mange som har skaffet seg en slik dings, men bruken har så langt vært skuffende for mange radioaktører.
– Det er fortsatt tidlige dager, men smarthøytalere er fortsatt en potensiellt viktig plattform for alle som driver med radio og kringkasting, sa NRKs Marit Rossnes under Radiodager 2019 i sesjonen Stemmestyring – Tull eller Gull!
Det er flere utfordringer, blant annet er det fortsatt bare Google som tilbyr en assistent som snakker norsk, alle andre som f.eks Alexa er ikke tilgjengelig på norsk. Det er også en utfordring i at Google Assistent sliter med norske dialekter. Den skjønner altså ikke hva folk sier, noe som er essensiellt for stemmestyring.
En annen utfordring er mangel på innhold. Det er rett og slett ikke så mye som er tilgjenglig for norske brukere. I USA, der man har kommet mye lenger og det er mange flere tilbydere ser man en helt annen bruk av smarthøytalere. Det er solgt 78 millioner smarthøytalere i USA, fortalte Rossnes.
Vincent Køller fra NRK presenterte et konkret prosjekt NRK gjennomførte i fjor høst, med en quiz. Der brukte de en kjent stemme, altså ikke en syntetisk robotstemme. Det var store utfordringer i å få dette til å låte naturlig for de som hørte på.
NRKs erfaring er at en blanding av robot-stemmer og mennesker lønner seg. For å bruke mennesker må man ha opptak av absolutt alt som skal sies og har kan roboten hjelpe til. Samtidig er det begrenset hvor lenge folk orker å høre på en robotstemme. Rossnes påpekte at det fortsatt er for lite utvalg og gode norske syntetiske stemmer.