Det ble en 15 minutters forsinkelse på den aller første digitale Radiodager. Kulturminister Abid Raja sto for den offisielle åpningen.
Det ble ikke noe fysisk konferanse i år, men mer enn 300 deltagere var påmeldt og satt dermed foran hver sin PC-skjerm hjemme eller på jobb.
Først ut var en kort hilsen fra kulturminister Abid Raja, som påpekte at radio har vært viktig under koronakrisen. Han var også fast lytter av politisk kvarter m.m.
NRKs analysesjef Kristian Tolonen sto for det første foredraget under årets Radiodager og kunne fortelle at 2018 var bunnåret for norsk lineær radio. Nå er 60 % av befolkningen innom radio.
Antall lytteminutter har falt marginalt og radio holder seg relativt godt innenfor alle aldersgrupper. Av de tradisjonelle mediene er radio det mediet som holder seg best mot nye medier som internett og sosiale medier.
Radio er fortsatt viktig for folk, Tolonen fortalte om en undersøkelse som viser at 53 %mener at radio er meget viktig og ganske viktig for lytterne. Tallene er omtrent de samme i 2019 og 2020.
Podkastlyttingen øker og er det området det skjer mest på. Den daglige lyttingen har nesten doblet seg de siste tre årene og øker i alle aldersgrupper. Men podkast er fortsatt UUU: ungt, urbant og utdannet.
I gruppen unge voksne er podkastlytting nesten like høyt som lytting på tradisjonelle radiokanaler. De hører ofte på norske podkaster og det betyr at norske radiokanaler kan konkurrere med utenlandske aktører som Youtube og Spotify, mente Tolonen.
Folk vil ha lyd, og det kan ikke være noe bedre utgangspunkt enn det, mente Tolonen.