Radio holder seg best av de tradisjonelle mediene i Norge. Det fortalte analysesjef i NRK, Kristian Tolonen til en fullsatt sal under Radiodager 2021.
Det har vært to dager spekkfulle med faglig påfyll og networking for både store og små aktører i den norske radiobransjen. Det hele startet torsdag (28.10) med en statusrapport om hvordan det går med radio, der Tolonen presenterte mange spennende tall.
Det er ikke noe tvil om at lineær lytting har gått nedover hvis man ser 10 år tilbake i tid. Ifølge NRKs analysesjef snakker vi om at 67 % hørte på radio daglig i 2011 mot 57 % daglig i 2021. ( Dette er selverklært lytting og ikke PPM-tall )
I den samme perioden har de andre tradisjonelle mediene som TV og papiravis tapt vesentlig mer, og samtidig er jo radio blitt mer enn bare lineær lytting.
Tolonen fortalte at lyttetiden, altså hvor mange minutter lytteren hører på radio daglig, er rimelig stabil på rundt 90 minutter og bare viser en liten nedgang. Her ser vi at radio står særlig sterkt i aldersgruppen 50+.
Det er en nedgang i lineær lytting blant de unge, men de hører faktisk mer på lyd enn før, kunne analysesjefen fortelle.
Podkast er i kraftig vekst med over 30 % oppslutning hos unge voksne. Mer spesifikt er podkast-lytting spesielt høyt hos unge voksne, de med god utdanning og hos de som bor i storbyene.
Hos unge er podkast-lyttingen på nivå med lineær lytting, og også musikk er viktig. Dersom man legger til strømmetjenester som Spotify er den totale lyttetiden faktisk på 150 minutter. Det inkluderer Youtube, ettersom hovedaktiviteten på videotjenesten er folk som bare hører på musikk.
Smarthøytalere var i vinden for et par år siden og så hørte vi ikke så mye mer om dem, men de blir stadig viktigere for radio. En fjerdedel av befolkningen har en smarthøytaler i hjemmet sitt og den brukes aller mest til å sette på radio eller musikk.
NB: Dette foredraget inneholdt veldig mange tall på kort tid og det kan hende at det er sneket seg inn noen detaljfeil i dette referatet. Bruk derfor tallene som veiledende.