23 priser ble delt ut under Prix Radio, her er juryens begrunnelser.
1. Årets radiokanal
Årets radiokanal utnytter potensiale til det fulle og gir juryen det de føler de har blitt lovet. Profilen er tydelig og gjennomført, med god driv og fine overganger. Programlederne er troverdige, og har perfekt timing. Etter å ha hørt lydbidraget fikk juryen ståpels og behov for å dra frem luftgitaren og lyst til å kaste skinnjakka!
Årets vinner er: Radio Rock
2. Årets lokalradio
Året lokalradio har høy kvalitet, fremstår nær og lokal, med en konsekvent varm profil. Lyddesignet er meget bra, og jinglene imponerer. Kanalen tar virkelig pulsen på sitt område – og her er det ingen tvil om hvor i landet du befinner deg.
Årets vinner er: Nea Radio
3. Årets podkast
Her er det dyktige historiefortellere og godt håndverk i alle ledd.
Bruk av lydklipp og musikk underbygger og driver historien fremover. Stødig programleder, naturlig fortellermåte og god språkbruk som evner å forenkle og forklarer kompliserte ting.
Podkasten er underholdende, samtidig som den har stor nytteverdi. Den klarer virkelig å dekke behovet unge mennesker har for å forstå det som skjer i verden.
En svært vellaget og viktig podkast, som sørger for at lytteren holder seg nettopp…(pause) Oppdatert.
Vinneren av årets Podkast er altså Oppdatert
4. Programleder musikkdrevet radio
Årets programleder musikkdrevet radio er en meget dyktig programleder med stor kunnskap om musikk. Det er fin flyt i sendingen og mange fine elementer underveis. Vinneren byr på seg selv og får fram sin personlighet. Det er god teasing av neste låt underveis og god framdrift.
Samspillet med lytterne er godt og dette er en ringrev med god energi.
Og vinneren er: JØRN KAARSTAD – Radio Rock
5. Årets programleder verbaldrevet
Årets programleder, verbaldrevet, er en meget dyktig programleder, med full tilstedeværelse i studio. Programlederen kommuniserer godt med gjestene, lytter og følger opp det som blir sagt. Årets vinner har en meget god radiostemme, en personlighet som kommer godt fram og hjelper lytteren finne løsninger på sine problemer på en meget underholdende måte.
Og vinneren er: Siri Kristiansen, Radio Norge
6. Årets Morgenflate
Vinneren er en morgenflate der det skjer mye.
Denne morgengjengen formelig oser av godt humør og energi. Et elegant lydbilde, med nærmest sømløse overganger mellom bed, jingler og innslag. Dette er veldig godt radiohåndverk.
Lytterne involveres i stor grad gjennom hele sendingen, både ved at noen kommer på lufta med tips og råd, og at noen deltar i konkurranser. Vi som bare hører på kan også være med og gjette på svarene for oss selv. Dette gjør at jeg som lytter i stor grad føler at programlederne forholder seg til meg som lytter.
Her er det fredagsstemning hele uka, og dette er min nye morgenfavoritt.
Smart tenkt å gjøre lydopptak av Vida Lill da hun fikk beskjed om at hun måtte gå til Hønefoss, stakkars henne.
Vinneren er P5 Frokostshow.
7. Årets sendeflate
Dette er folkelig og god radio. Alt er gjennomført profesjonelt og det er underholdende og informativt. Det er god energi og veldig god flyt i sendingen med overganger og perfekt timing av introer. Programleder viser personlighet og har godt samspill med andre i studio og lyttere.
Toppen av kransekaken(eller julekaka) er når programleder byr på seg selv i en egenprodusert versjon av juleklassikeren til Mariah Carey – All i Want for Christmas og jula kommer tidlig i år for
Vinneren er P4 – Midt i trafikken med Even Rognlien og Marius Torgersen
8. Årets aktualitetsprogram
Vinneren av Årets aktualitetsprogram viser et imponerende håndverk og er virkelig på pulsen. Bilder og stemmebruk er intens og alvorlig. Programmet er unikt når det kommer til kilder og variasjon og plassering av disse. Her viser de virkelig musiker, og både oppdaterer, beriker, opplyser, forklarer og berører.
Og vinneren av Årets aktualitetsprogram er: Nyhetsmorgen – angrepet på Ukraina, NRK P2
9. Årets Lokale Radioprogram:
Dette er det lett å bli i godt humør av! Kreativ lydbruk, fantastisk flyt og fremdrift – og kjempegod stemning!
Programlederne har tydelige roller, er muntre og hyggelige – og har god kjemi. – Både seg imellom og med lytteren, som inviteres inn til å bli med på praten rundt frokostbordet!
Med lokale vrier på sakene – og alltid et blikk på hva som skjer på «Røkkeløkka»….
Årets Lokale Radioprogram er – Frokostshowet på 1FM Molde!
10. Årets Musikkprogram:
Dette er musikkjournalistikk, lydproduksjon og formidling i ypperste klasse!
Det er kunnskapsrikt og omfangsrikt, med en tydelig og god programleder og et bredt spenn av gode kilder.
Når både fortellingen og produksjonen er SÅ god – blir ikke dette bare en hyllest av Norges største hiphop-duo – det blir også en hyllest av radioen!
Årets musikkprogram er – Musikkrommet – om Karpe, NRK P3!
11. Årets nyhetsbulletin
En «deilig» nyhetsbulle med god muntlig tone både hos anker og reportere. Anker er stødig og har en troverdig og god stemme. Sendingen gir et godt bilde av nyhetsbildet akkurat da. Det er gode overganger mellom de ulike lydelementene og bruken av vanlig folk på gata er fint krydder i miksen denne historiske dagen med åpningen av Norge etter pandemien.
Og vinneren er: P4 Nyhetene ved Anne Siri Nørstebø
12. Årets hendelsesdekning
Direkte radio er aller best når den lar oss være med på de store hendelsene og øyeblikkene mens de skjer. Og det fikk vi her.
En ryddig produksjon, et imponerende bredt utvalg av kilder og våkne, trygge programledere leder lytterne gjennom en uoversiktlig situasjon.
Som lytter, uansett når man hopper inn i sendingen, får man en god oversikt over den dramatiske natten og morgen i Europas historie, mens det skjer. Tilstedeværende, imponerende, kunnskapsfremmende…og skremmende….
Det er ingen andre radio- programmer som kan klare denne tilstedeværelsen og kildenettverket – og sendingen viser hvilken oppgave NRK har i samfunnet når slike historiske hendelser skjer.
Vinneren av årets hendelsesdekning, går til Nyhetsmorgen for sendingen om angrepet på Ukraina.
13. Årets promo
Årets promo er svært velprodusert. Budskapet er klokkeklart og treffer kanalens publikum svært godt. Kult med alle ambiencer og bruk av sitater for å skape den fine sommerstemningen.
Årets vinner er P4 – Lyden av Norgesferie
14. Årets lyddesign
Om vinneren i årets lyddesign sier juryen: wow! Dette er fantastisk gjennomarbeidet, med en ekstrem tanke for detaljene. Lyden på stemmer, kvaliteten på forteller og skuespillere, musikk og effekter, og hvordan det hele smelter sammen – ingenting står i veien for hverandre. Lyddesignet er kreativt, variert og stemningsfylt – gjennomføringen er rett og slett helt magisk.
Og vinneren er: Sikadene, lyddrama av Jo Nesbø, Aschehoug Lyd
15. Årets intervju
Vinneren får intervjuet til å bli en samtale som oppleves som helt ekte og naturlig. Intervjuet er godt forberedt, med gjennomtenkte spørsmål.
Det er en sterk historie og tempoet i samtalen er godt tilpasset, og pausene har veldig god effekt. Dette er en nydelig samtale om å velge, finne og øve på diktet intervjuobjektet skal holde skal holde i sin søsters begravelse.
Det er nært og veldig sårt, og både programleder og gjest har gode refleksjoner rundt diktet og dets betydning.
Vinneren er altså Hans Olav Brenner som deler dikt med Lara Rashid.
16. Årets innslag
Dette er radio som får lytteren til å bli ved radioapparatet. Innsalget er proft gjennomført og programmet er skikkelig på lag med lytteren. Vi er med på en prosess, som oser av følelser, og som også knytter lytteren tettere til programmet. Prikken over ien er den rørende avslutningen.
Årets vinner er: Vida-Lill går til Hønefoss, P5 Hits
17. Årets humorinnslag
Dette er latterlig godt gjennomført, og morsomt å høre på.
Alt avhenger av at vi som lyttere virkelig tror på det vi hører.
Og i dette innslaget er det absolutt ingen tvil om at «offeret» virkelig blir lurt trill rundt.
Programskaperen får det intetanende offeret til å prøve seg på både nynorsk, svensk og dansk mens han småløper bortover på fortauet.
Det blir en ekstra herlig avslutning når en toppolitiker som Abid Raja tar det hele så sporty når spøken til slutt avsløres. Her har Marius Kopperud laget et stykke radiohåndverk av ypperste klasse.
Vinneren er: Fem på – Abid Rajas lydbokmareritt – P4
18. Årets podkastprogramleder
Vinneren er en dyktig formidler og programleder. Bare stemmen i seg selv er et kvalitetsstempel.
Hen er veldig behagelig å høre på, og har bra tempo hele veien gjennom episoden, og selv om dette er en faktabasert podkast så klarer hen å vise personlighet i dialog med kildene sine.
Man merker at Leganger er opptatt av å nå frem til lytteren, noe han virkelig klarer. I tillegg forklarer han den litt kompliserte saken på en god måte.
Vinneren er: Sindre Leganger, Drapshundene (Svarttrost)
19. Årets Underholdningspodkast:
Her fortelles en veldig underholdende og spennende historie. Dramaturgien, fremdriften og produksjonen er god, og emosjonelle knagger hekter oss på til å fortsette å lytte.
Vi får et gjenhør med programledernes…. «kreative» engelskuttale, og vi får deler av historien vi ikke har hørt før – fra de som sto midt oppi det….
Vi underholdes, engasjeres og opplyses – mens vi finner ut hva som skjedde både på scenen og i kulissene bak et av Norsk TV-histories mest omtalte talkshowøyeblikk…
For hva var det egentlig som GIKK av Justin Bieber på Senkveld?
Årets underholdningspodkast er «Thomas og Harald skriver Dagbok», Plan-B!
20. Årets faktabaserte podkast
Dette er fortellerkunst!
Veldig bra produsert, flott bruk av musikk og en veldig god fortellerstemme. Fortelleren snakker direkte til meg og kommer nær både meg og de hen snakker om. Men hele veien med den nødvendige respekten for de som medvirker, og ikke minst for livet til hovedpersonen
Det er noe med måten hen forteller på: Fortelleren hinter/teaser tydelig om hvor historien er på vei og det gjør at jeg rives med og hele tiden vil høre mer. Dette er podkast på sitt beste!
Vinneren klarer å løfte historien om en (for de fleste av oss) totalt ukjent person og hans liv til en spennende og rørende historie om musikk, psykiske problemer, det å vokse opp i et strengt bedehusmiljø m.m.
Navnet hans er blitt synonymt med kvalitet, og denne serien er intet unntak. Det er synd på de som konkurrerer mot denne podkastskaperen, for det er nesten umulig!
Årets vinner er: Balladen om Håkon Banken av Joachim Førsund, NRK Radio
21. Årets talent
Årets talent er trygg, proff, allsidig og uredd. Talentet har et godt språk, god stemmebruk og en meget god formidlingsevne. Vinneren viser engasjement og personlighet og har en meget god forståelse av lytteren og lytterens behov.
Årets vinner er: Miriam Alsvik, Radio Norge
22. Årets radionavn 2022
I samarbeid med Radioplayer.no har vi hatt en avstemming gående for årets radionavn 2022. Publikumsprisen er populær og i årets vinner er:
Nitimen, NRK
23. Årets hederspris
Prisutdeler: Cathinka Rondan
Jeg skal dele ut årets hederspris, og er utrolig takknemlig for å dele ut denne prisen til akkurat denne personen.
Da jeg var student på radiojournalistikk i Volda, hadde jeg en gjesteforelesning som forandret min interesse for lydmediet til en lidenskap. Årets prisvinner åpnet studentenes øyne for alt det fantastiske som er i dette mediet som ikke finnes i de andre. Dét er betegnende for årets hedersprisvinner, evnen til å overføre kunnskap med entusiasme og gi oss verktøy sånn at alle som jobber med lyd kan bli bedre historiefortellere.
Fascinerende nok, så kan dette mennesket nesten takke seg selv for at denne prisen deles ut. Prix Radio sin forløper var Prix Marienlyst, som prisvinneren startet for nettopp å dele kunnskap med hverandre og feire med hverandre.
Hun er utrolig talentfull og har vunnet mange priser i inn og utland. Men som alle ekte enere, så er hun mest opptatt av å bruke det hun lærer til å løfte andre. I radiodokumentar startet hun en tradisjon om og laget et system for delekultur. Det var obligatorisk og metodisk evaluering der man istedenfor å synse, analyserer og begrunner for å lære og utvikle seg. Så man blir sett av både kollegaer og sjefer på en konstruktiv måte. Dette har hun gjort i NRK men også med mange andre bedrifter som vil lære om lydmediet. Når alle leter etter koden på historiefortelling og billedskaping, så er det hun som sitter på den. Hun har skrevet selveste læreboka alle som vil jobbe med lyd MÅ ha – Hør og Se.
Hun er pensjonert, men fremdeles aktiv. Jeg kjenner ingen andre på samme alder som fortsatt er så nysgjerrig på lydmediet og endringene, som heier på unge folk og på nyskaping, som alltid lurer på hvordan man kan berøre og bli berørt, som alltid leter etter nye svar i en ny tid for lydmediet og deler bredt kunnskapen om svarene hun finner og har funnet. Lydmediet i Norge som helhet hadde ikke vært like raske på historiefortellende podkast om det ikke var for henne.
Årets hederspris går til et inspirerende, klokt og dyktig menneske – Berit Hedemann.