Musikkradio, eller «hitradio», garanterer lytteren mye musikk. Det er akkurat det lytteren ønsker, ifølge undersøkelsene kanalene viser til. Så hvorfor klarer ikke dagens musikkradio å engasjere de unge lytterne slik den jo gjorde tidligere?
Det var utgangspunktet for en sesjon om Musikkradio på Radiodager 2022. Deltakere i panelet var Bjørn Tore Grøtte (kanalsjef i NRK), Kristoffer Vangen (program- og markedsdirektør i Bauer Media), Tomm-Espen Kroken fra Metro Sounds, Yasmin Mehmood (programleder i P5 Hits) og Nikolai Nilsen (praktikant i Radio Metro)
– Dagens unge brenner er for podkast, var forklaringen fra Nikolai Nilsen. Men han hadde også tro på at de unge finner musikkradio gjennom podkastlytting.
Tomm Espen Kroken, som har satt spørsmålstegn ved dagens formatregler, mente at verden har utviklet seg, men musikkradio har ikke forandret seg. Han sa at formatteringen har gjort at programlederen nesten ikke tør å åpne kjeften og etterlyste mer fokus på innhold.
– Det er viktig å bruke meg i alt, sa Yasmin Mehmood, som fortalte at hun gir mye av seg selv i sine sendinger på musikkradioen P5 Hits. Hennes mål er at lytterne kan lære noe nytt samtidig som de er venner med programlederen.
Bjørn Tore Grøtte pekte på at pendelen har gått litt fram og tilbake når det gjelder musikkradio. I perioder har det vært mest aktuelt med lite prat, så har det blitt riktig med mye prat, før det har snudd andre veien igjen.
Kristoffer Vangen dro fram et eksempel på en kanadisk radiostasjon som satser stort på det sosiale med lytterkontakt hele dagen. Det er det sosiale som driver radioen fremover, mente Vangen.
Det vanlige i musikkradio er en solo programleder med unntak av et morgenshow. Mehmood mente at det kunne være nyttig å være to eller flere programledere også utenom morgensendingen. Hun har selv fem timers sending og føler seg ganske så sliten etterpå.