Totalforbruket av lyd er på det jevne, men linæer radio faller. Det fortalte analysesjef i NRK, Kristian Tolonen under åpningen av årets Lyddager. Lydsjefene var optimistiske
Det var kanskje ikke de hyggeligste tallene Tolonen hadde å komme med til Lyddager, men det var flere lyspunkter.
Den daglige dekningen for lineær radio har falt fra 56 % til 53 % det siste året. Samtidig så er det flere som hører lineær radio via internett.
Og ikke minst øker podkast fortsatt og nå hører 20 % av den norske befolkningen på podkast i løpet av en gjennomsnittsdag.
Radio var større enn TV allerede i fjor og nå er avstanden enda større i radioens favør, ettersom TV-tittingen faller enda mer enn radio.
Tolonen mente imidlertid at man kan se en antydning til at podkast faktisk går litt tilbake i de yngste aldersgruppene. Det er også nå færre unge som sier de har tilgang til DAB enn før.
Analysesjefen hadde noen konklusjoner: Vi beveger oss over fra lineær lytting til on demand lytting, og lyttingen flytter seg fra DAB til internett.
Lydsjefene ser utfordringer men mener fremtiden er lys
Dette ble også tema under lederdebatten, der Kristoffer Vangen fra Bauer spurte om det egentlig er noe forskjell på radio og podkast og spår at de to vil smelte sammen.
Kenneth Andresen i P4 var av en litt annen mening og mente at det kanskje snakkes for mye om podkast. Han viste til at reklamemarkedet for lyd generelt og radio spesielt er godt.
Cathinka Rondan i NRK kunne fortelle at halvparten av lyttingen i NRKs app NRK Radio rett og slett er folk som hører direkte på radio. Hun er sikker på at vi ikke kommer til å slutte å høre på radio live.
Aslak Skretting i Norsk lokalradioforbund var sikker på at de som er unge i dag kommer til å høre på radio når de blir eldre. Han påpekte også at det er knyttet stor usikkerhet rundt finansieringen av podkast, noe som gjør at ikke alle lokalradioer har kastet seg over podkast.
Det kom som et svar på en uttalelse fra Guttorm Andreassen i Norsk Podkastforening som mente at lokalradioene har et stort potensiale for å lage lokale podkaster. Han mer enn antydet også at podkastselskapene og radioselskapene burde samarbeide om utviklingen av lyd fremover.
Andreassen nevnte også at de trengte støtte til utvikling, et emne også Skretting kom innpå der han påpekte at lokalaviser som får millioner i pressestøtte har gått inn i podkastmarkedet og konkurrerer dermed med lokalradioer som ikke får en krone i pressestøtte.
Hvis vi skal oppsummere debatten var det fortsatt stor optimisme hos radiosjefene til tross for litt sure lyttertall, mens podkastprodusentene tror at markedet for nye podkaster fortsatt ikke er mettet.