I årets første workshop forklarer Liam Hadley, fra BBC 1 Radio og Paul Fernley, fra ReelWorld hvordan man kan skape det beste lydbildet. De har begge jobbet med å utarbeide den nye lyd-profilen til Radio 1’s frokostprogram.
Hvordan skal man skape ett lydbilde som promoterer programmet, og som skaper en følelse av gjenkjennelighet, at du hører på noe du vet hva er? Det var problemstillinger workshopen tok for seg.
Det er viktig å ha en sonic logo, en «lyd-logo», en seksjon bestående av noen få toner som går igjen i de ulike kjenningene og promoene for programmet. Lydlogoen skaper en følelse av tilhørighet til programmet og du forstår kun ved å høre på disse hva det er du hører på.
For Radio1 breakfast, påpekte Hadley at det var viktig å skape gjennkjenbare toner som ikke brøt med musikken. De ulike jinglene skal føles som en del av programmet eller musikken de spiller, og bidra til at disse flyter sammen og blir en enhet.
Hvordan skal man få lytteren til å høre på neste segment i programmet, eller på programmet imorgen også? Fernley la fokuset på å ikke fremme det som om man har mistet noe, men heller «på samme tid imorra» eller «om femten minutter kommer…». Samtidig la han også fokus på det å promotere mer spesifikk.
– Dersom du får en gjest, ikke fortell lytteren at de må høre på programmet i morgen, men legg heller fokus på hør på når gjesten kommer på besøk 07.30, hvis det er da gjesten kommer, forklarer Fernley.
Skal du promotere ett program utenfor dette programmets sendetid er det viktig at du gir lytteren en grunn til å høre på akkurat ditt program i det det går på luften. Her kan man referere til aktuelle spalter, eller noe som skal skje live.
Foto: Tor Erik Schrøder