Gullsponsor

Nielsen er et ledende globalt data- og analyseselskap som leverer helhetlig og uavhengig innsikt om mediebruk. I Norge har vi fått oppdraget med å gjennomføre og rapportere de offisielle radiomålingene for NRK, P4-gruppen og Bauer Media.

Nielsen har virksomhet i over 90 land, og dekker omtrent 80% av verdens befolkning. Vi måler mediebruk på tvers av enheter og plattformer; Tv, radio, online, mobil, browser/app, nettbrett, smarthøyttalere, og andre steder med kommersielt og/eller redaksjonelt innhold.

Foruten de norske radiomålingene inkluderer oppdragene våre i Skandinavia de offisielle Tv-målingene i Sverige og Danmark (oppstart 1. januar 2022).

I Oslo holder vi til sentralt på Skøyen, velkommen innom for en prat.

Norsk Journalistlag (NJ) er et frittstående fagforbund som organiserer journalister, eller som organisasjonen selv definerer det: «Medlemmer i NJ skal arbeide på grunnlag av retten til fri informasjon og hensynet til faglig integritet i samsvar med Vær Varsom-plakaten.»

NJ organiserer det aller meste av landets papiravisjournalister samt en stor del av de redaksjonelle medarbeiderne i radio, TV og nettaviser. Organisasjonen ble etablert 1. april 1946, men flere av organisasjonens 20 lokallag er mye eldre enn det.

 Radioplayer.no og i Radioplayer Norge-appene finner du godt over 100 norske radiokanaler, samt det meste av podkaster fra Norges små og store kringkastere. Alt samlet i ett enkelt brukergrensesnitt. Alle de nasjonale, og det mest populære lokale kanaler. Alle radiokanalene leverer strømmer og metadata direkte til Radioplayer, ingen mellommenn. 

Volksvagen Group og BMW Group mottar metadata til sine nye bilradioer/infotainment anlegg fra radiobransjen via Radioplayer. Flere andre bilprodusenter vurderer å gjøre det samme.

Radioplayer Norge appene fungerer med iOS, Android, Android Automotive, Android Auto, Apple CarPlay, SDL, Google Assistant, Amazon Alexa, Sonos, Bose, Telia Box, Apple TV, Android TV, Apple Watch, AirPlay og Google Cast. Last ned iOS- eller Android-versjonen her.

Radioplayer Norge driftes av radiobransjens egen non-profitt organisasjon, Norsk Radio, i samarbeid med Radioplayer Worldwide.

Norsk Radio AS

Sølvsponsor

Medieseksjonen i Kantar er Norges viktigste kommersielle analysemiljø for medier. Seksjonen består av ca 40 personer som arbeider med analyser av mediekonsum og utviklingen på mediemarkedet generelt.

Kantar er leverandør av de offisielle mediebruksundersøkelsene for alle de store mediekanalene i Norge: TV, avis, internett, lokalradio, magasin- og ukepresse og fagpressen. Seksjonen er en del av det verdensomspennende nettverket Kantar med over 5000 eksperter innen alle former for medieanalyse.

Bronsesponsor

TONO eies og styres av opphavere (komponister og sangtekstforfattere) og musikkforlag, og forvalter de økonomiske opphavsrettighetene i musikken de har skapt.

TONO gir tillatelse til bruk av beskyttet musikk for eksempel på radio, TV, internett, konsert og kino mot betaling, og overfører hvert år sitt økonomiske resultat til rettighetshavere i musikk som har blitt spilt offentlig. TONO har circa 37 000 medlemmer, men arbeider også for millioner av opphavere og musikkforlag fra verden for øvrig.

Tono

Gramo er et vederlagsbyrå som krever inn vederlag på vegne av personer som har sunget eller spilt på et musikkverk, og til de som eier verket.

Kulturdepartementet har autorisert Gramo til å kreve inn og fordele pengene på vegne av musikerne, artistene og plateselskapene. Vederlagsretten Gramo forvalter er tuftet på åndsverklovens paragraf 21, som sier at utøvende kunstnere og produsenter har rett til betaling dersom deres lydopptak er brukt i kringkasting eller fremført offentlig. Gramo er en non-profit organisasjon, som eies og driftes av 39 000 medlemmer.

Gramo