En av hemmelighetene bak suksess-podkasten Oppdatert er god historiefortelling. Det er noe av det vi fikk vite på Radiodager i dag.
Oppdatert fra NRK nyheter vant i fjor prisen for Årets podkast under Prix Radio. I dag delte programleder Ragna Nordenborg sine erfaringer og litt om oppskriften bak suksessen.
En solid bunke radiofolk ble med på dette siste foredraget under Radiodager, som i år ble avholdt på Quality Hotel 33 i Oslo.
Nordenborg kunne fortelle at de er 4 stykker som jobber med podkasten Oppdatert. Den har ikke bare har vunnet pris, podkasten har også en solid lytterskare og kan jevnlig sees nær toppen på lista over de mest populære podkastene i Norge.
Hensikten med podkasten er å formidle nyheter til en ung målgruppe og da de startet opp ble målgruppen satt til 25 år.
Research viste at denne gruppen var mest redd for å gå glipp av noe og føle at de ble oppfattet som kunnskapsløse, fear of missing out. Redaksjonen fant fram til Silje (nå 26 – se bildet) som ga dem retningen på hvordan den fortellende nyhetspodkasten burde legges opp.
En viktig forskjell på Oppdatert og det nyhetsredaksjonen vanligvis driver med er at de satser på god historiefortelling og dette er nøkkelen til suksessen ifølge Nordenborg.
Det krever mye mer enn en vanlig nyhetssak eller analyse fordi de også må finne ut blant annet hvor historien begynner og hvordan den skal formidles via lyd. Det er flere måter å gjøre det på, men selve nyheten er høydepunktet i podkasten.
Hun ga salen et eksempel med hvordan de jobbet med nyheten om at NRK-programleder Fredrik Solvang ble hacket, en historie som blant annet inneholder en uventet heltinne og litt om bakgrunnen til gjerningsmennene.
Nordenborg kunne fortelle at de har et stusselig lite studio med svært gode mikrofoner og hun skrøt hemningsløst av lyddesignerne som jobber mange timer med å få podkasten til å låte som den skal.
Hun kunne vise til konkrete tall som viser at 82 % av de som hører på blir med hele veien til slutten av historien. Tallene viser også at Oppdatert treffer godt i en ung målgruppe.