Radiodager 2023 ble åpnet med den tradisjonelle radioleder-debatten. Selv om ikke alle sjefene var helt enige om hvordan fremtiden blir mente alle at kunstig intelligens kommer til å spille en stadig viktigere rolle i radiobransjen.
Deltakere i lederdebatten var Aslak Sommerfelt Skretting (styreleder i Norsk Lokalradioforbund), Cathinka Rondan (radiosjef i NRK), Lina Tandberg (leder i Norsk Podkastforening), Kenneth Andresen (radiosjef i P4-gruppen) og Kristoffer Vangen (programdirektør Bauer Media). Ordstyrer var Espen Aas (NRK)
Programlederne i norske radiokanaler kommer neppe til å bli erstattet av kunstig intelligens med det første. Det var radiosjefene rimelig enige om, selv om flere påpekte at det allerede eksisterer både podkaster og radiokanaler med 100 % syntetiske stemmer.
– Radio er ekte og direkte, så Kenneth Andresen og understrekte med det at P4 ikke er ute etter å erstatte sine radiopersonligheter med kunstig produserte stemmer. Men, han var ikke fremmed for å bruke denne teknologien på produksjon bak forhenget, til f.eks research og forberedelser.
NRK kommer også neppe til å ha programledere laget av kunstig intelligens i nærmeste fremtid. KI er ikke god på følelser, påpekte Cathinka Rondan, som også påpekte at lytterne har nære og dype relasjoner til de som jobber i radioen og dette er det vanskelig for teknologi å erstatte. Men, også hun så mulighetene i å bruke kunstig intelligens til forberedelser, eller de ikke-kreative oppgavene, som hun kalte det.
Kristoffer Vangen virket mer åpen for å bruke syntetiske stemmer på radioen. Men, også han understreket at kreative og gode programledere/DJs ikke står i fare for å miste sine jobber. Men, han antydet at de middelmådige programlederne kanskje er i faresonen, uten å peke på noen i Bauer av den grunn.
Lina Tandberg fortalte at hun hadde hørt podkaster som var 100 % produsert av kunstig intelligens, med tre programledere som kunne til forveksling høres ut som virkelige personer. Hun syntes det hun hørte der var til dels bedre enn mange podkaster laget av virkelige personer. Men, som representant for Norsk podkastforening så hun mer for seg at KI vil bli brukt til å lage tekster etc.
Den kanskje mest optimistiske var Aslak Skretting som kastet fram at denne teknologien kan være positivt for mange lokalradioer. Han så ikke for seg at det blir færre medarbeidere i lokalradio som følge av syntetiske stemmer, snarere tvertimot. Ved å bruke teknologien riktig kan man lage et bedre produkt som kan gi større inntekter for lokalradio og derved flere ansatte.
Det alle var enige om var at mediebedrifter må ha et aktivt forhold til kunstig intelligens og ha en plan på hvordan dette skal brukes i bedriften