Radio er nå større enn TV. Det fortalte analysesjef i NRK, Kristian Tolonen, under åpningen av Radiodager 2023. Han hadde selvsagt også tallene som kunne bevise påstanden.
En gjennomsnittsnordmann bruker nå 83 minutter daglig på radio, men bare 81 minutter på TV. Det var budskapet fra NRKs analysesjef til en fornøyd gjeng med radiofolk på Ullevål stadion i Oslo under foredraget «Tallenes tale, slik er nordenns mediebruk».
Han kunne også komme med flere andre gode tall for radiobransjen, men det var også noen ikke fullt så gode. Blant annet har den lineære lyttingen på radio falt til bare 58 % mot 68 % i år 2000. Tolonen dro fram 2018 da lyttingen var på 59 %, altså året etter at rikskanalene slukket sine FM-sendere.
Men, podkastlytting er ikke med i disse tallene og den er ifølge analysesjefen nå på 18 %. Slår man sammen radio og podkast er det 65 % som er innom daglig. To av tre nordmenn hører altså radio og/eller podkast i løpet av en dag.
Lyd er også strømming av musikk og her er det enorme forskjeller mellom aldersgruppene. Totalt sett går 50 % av lyttetiden til radio og 38 % til strømming av musikk. Men, ser man på tallene for de under 30 år er går hele 69 % av lyttetiden til strømming av musikk. Hos de over 50 år er radio derimot desidert størst.
Medier er mer enn lyd og i snitt bruker nordmenn 7 timer daglig på medier. En fjerdedel av dette er lydmedier, inkludert strømming. 13 % av mediebruken er lineær radio, som altså holder seg relativt godt.
Av en lyttetid på 83 minutter blir cirka halvparten ( 45 % ) konsumert i hjemmet, mens 15 minutter daglig blir konsumert i bil på vei til eller fra jobb og studiested, fortalte Kristian Tolonen.