Det tar flere år med trening og mye forberedelser for å bli en god sportskommentator på radio. Og nyhetsjournalister kan lære av sportsjournalister. Det er noe av det vi fikk vite på Lyddager i dag.
Lyddager 2024 er godt i gang på Ullevål Stadion med mange spennende temaer på menyen.
Et tema som ble grundig behandlet i dag var formidlingens kunst eller hvordan fange folkets oppmerksomhet?
Lyddager fikk besøk av hovedkommentatorene for fotball på radio fra både Norge og Sverige som fortalte hvordan de formidler visuelt innhold til lyttere.
Olav Traaen i NRK Sport slo an tonen med å innrømme at Bjørge Lillelien var hans store forbilde. Lillelien var, som de fleste ( alle? ) radiofolk vet, en svært engasjert og populær sportskommentator på NRK Radio på 60-, 70- og 80-tallet og ble berømt for sine fargerike overføringer av blant annet fotball og vinteridrett.
På radio skal du lage bildene og gjøre det levende, i motsetningen til TV der alle ser bildene og kommentatoren kommer i tillegg, forklarte Traaen.
Han fikk støtte av Susanna Andrén, som er reporter og programleder for Radiosporten i Sveriges Radio. Hun pekte på at research og forberedelser er svært viktig, men du må også kunne ta ting på sparket og få med deg overraskelsene.
Hun forklarte at sportskommentatoren kontinuerlig må gjøre journalistiske vurderinger om hva de skal prate om. På radio er det også viktig å påminne lytterne om hvordan det går på banen, ettersom de ikke kan se det selv.
Kommentering er en ekstremsport
– Direkte kommentering på radio er en form for ekstremsport, sa Traaen. Du får bare en sjanse og da bør det være riktig. Det er et konsept som ikke bare gjelder sportsjournalister, men alle som går på direkten og rapporterer, f.eks nyheter.
En fordel når man rapporterer på radio er at man trenger ikke følge bildene, slik man må på TV. Begge hadde eksempler på at de av og til fortalte om ting som skjer et annet sted enn på selve fotballbanen, for eksempel trenere som klør seg i hodet og reaksjoner blant publikum. Dette tar de med for å formidle stemningen på stedet.