Frode Langhelle, lyddesigner og komponist i TV2, har ikke bare formet og foredlet TV-kanalens ikoniske lydidentitet, men han har også et stort bankende hjerte for radio. Han gjestet Lyddager med en inngående fortelling om hvordan man lager et lydbilde for en ny radiokanal.
Langhelle blir beskrevet som en lyd-alkymist som med en intuitiv forståelse for lydens kraft, har skapt lydmagi på mange radiostasjoner og løftet dem til et nivå der de ikke bare høres bra ut, men stråler av personlighet og profesjonalitet. Etter en 45 minutters sesjon kan vi forstå hvorfor.
Han begynte i lokalradiokanalen MFM i Bergen, før han ble headhuntet til Radio 1 i Bergen, og jobbet der i 10 år med lyddesign og veldig mye annet, som det gjerne var på den tiden.
Når TV2 begynte å snuse så var det fordi de syntes det var så bra lydbilde på radio 1. Og i 2000 ble han lurt over til TV samtidig som ideen om en hviskestemme, som de fleste sikkert har lagt merke til, og siden har Langhelle vært ansvarlig for lyddesignet på den nasjonale TV-kanalen.
Han snakket en del om lyden på TV2 men det som nok fanget mer oppmerksomhet var da han tok oss med på en punkt for punkt gjennomgang av hvordan han lagde jinglene til en helt ny radiokanal.
Det er snakk om Metrogruppens Hit Radio, en radio med fokus på 80 og 90 -talls musikk , men som ikke er nostalgisk, men rett og slett skal låte som den ville gjort på den tiden, med det lydbilde man forventer. Langhelle takket fort ja til den utfordringen.
Lyddager har nok aldri opplevd en mer nerdete sesjon enn det som fulgte, og med det mener vi nerding i all mulig positiv forstand. Vi skal ikke gå gjennom alt her, men Langhelle gikk gjennom hele prosessen han hadde brukt for å lage en Top of the Hour-jingle, altså en overgang til ny time med nyheter.
Kort og svært forenklet dreier det seg om en overgang som har med seg kanalens slogan før et gammeldags tidssignal går over i en kjenning som tar oss til nyhetene. En bed ligger under Radionyhetene i to minutter før en lignende kjenning avslutter nyheter og kjører i gang en fersk time, der man både med en majestetisk stemme og et skikkelig kor setter en magisk stemning før kanalens første låt denne timen sparkes i gang.
Han fortalte at deler av jingelen har han fått inspirasjon til fra en 80-talls groove med bassgang fra Beat Street, for de som husker slikt.
Han innrømmer å ha brukt noen KI-verktøy der du kan laste opp musikk som er laget og laste det ned i forskjellige stiler og med forskjellige stemmer. Det ble blant annet brukt i stedet for et helt kor i studio, men med fokus på artistenes rettigheter.
Langhelle avsluttet med noen kloke ord om at at hver tone og hvert klikk i en jingle skal ha en verdi, der målet med jingelen er å løfte kanalen.