Programmet oppdateres fortløpende. Vi tar forbehold om endringer
Registrering
Registrering for deltakere, gjester og andre. Det serveres enkel lunsj i mingleområdet i forbindelse med registreringen. Husk å medbringe din billett til arrangementet.
Åpning av Lyddager 2025
Velkommen til Lyddager 2025! Programsjef Heidi Røneid åpner årets fagkonferanse for lyd, podkast og radio.
Tallenes tale
Analysesjef i NRK, Kristian Tolonen oppdaterer oss på hvordan det står til med radio- og podkastlyttingen.
Lederdebatten
Lederne innen norsk radio og podkast snakker om utfordringer i bransjen og planer for framtiden.
Deltakere i lederdebatten er Aslak Sommerfelt Skretting (styreleder i Norsk Lokalradioforbund), Cathinka Rondan (radiosjef i NRK), Guttorm Andreasen (leder i Norsk Podkastforening), Kenneth Andresen (radiosjef i P4-gruppen) og Kristoffer Vangen (programdirektør Bauer Media).
Ordstyrer er Gry Veiby (NRK)
Utdeling hedersprisen Prix Norge 2025
Hedersprisen går til noen som har hatt stor betydning for norsk radio eller podkastbransje over lang tid.
Det Store Bildet
Mer informasjon kommer.
Desken brenner: Skarp og morsom satire
Hvordan jobber Desken brenner for å skape satire av nyheter? Er det noen saker de ikke rører? Og hva er det viktigste de har lært siden de startet?
Dette er noe av det du får svar på i denne samtalen mellom Amalie Stuve og Odd Magnus Williamson, programledere i Desken Brenner, og ordstyrer Sigrid Sollund.
Hva ville de unge gjort hvis de fikk bestemme?
Mer informasjon kommer.
Linnéa Myhre: Hvordan lage innhold som blir lagt merke til, lyttet til og elsket
Hvordan kan du få din podkast eller ditt radioprogram til å bli lagt merke til? Hva kan du gjøre for å få trofaste lyttere, som elsker det du lager? Og hva er hemmeligheten som gjør at Linnea Myhre lykkes gang på gang?
Linneá Myhre er programleder for podkasten Lev vel og er en av Norges største influencere. Hun er usedvanlig god på å få folk interessert i det hun gjør, og å holde på interessen. I denne samtalen deler hun sine beste tips, slik at du også kan lage innhold som blir lagt merke til, lyttet til og elsket.
Fremtiden for norsk lydbransje: Møt Årets talenter
Hvordan høres fremtiden ut for norsk podkast, radio og lyd? I denne inspirerende sesjonen møter du de nominerte i kategorien "Årets lydtalent" – stemmene som former morgendagens lydlandskap.
Talentene deler sine ærlige tanker om hva som engasjerer dem, hva de mener bransjen trenger nå, og hva som skal til for at de velger deg og din redaksjon. Her får du innsikt i hva som driver den nye generasjonen lydskapere – og kanskje også muligheten til å oppdage ditt neste stjerneskudd.
Sesjonen ledes av fjorårets vinner, Amalie Stuve.
Registrering
Registrering for deltakere, gjester og andre. Husk å medbringe din billett til arrangementet.
19 kreative lydideer
Vil du lykkes med din promo eller radioreklame? Da må du vinne lytterens oppmerksomhet og få fram budskapet ditt på få sekunder. I denne sesjonen får du høre 19 kreative lydidéer fra hele verden, presentert av NRKs lydprofilsjef Vidar Brennodden.
Brennodden brenner for lyd, og når han deler sine favorittpromoer og lydsnacks, får du oppleve lydproduksjoner på et skyhøyt nivå. Bli med på en sonisk reise gjennom verdens mest kreative og fengende lydbruk, fra norske mesterverk til internasjonale vinnere. Her er det mye inspirasjon å hente for alle som jobber med lyd!
Stemmebruk: Hvordan vise kroppsspråk med bare en stemme
Hva gjør man når 80 prosent av kommunikasjon er kroppsspråk, og kroppen ikke synes? Tempo, intonasjon, volum, dialekt og timing er bare noe av det en stemme rommer, og en sorgens beskjed kan gjøres til en gledens nyhet. Hva gjør at noe er behagelig å høre på, eller rørende, eller morsomt?
Stemmeskuespiller Åsta Kristin Janøy forteller oss hva radiofolk og podkastere bør tenke på i dagens «no bullshit-sosiale medier-klima».
Radiolab - del 1
Radiolab produseres av WNYC, sendes på 570 radiokanaler i USA og publiseres som podkast, hvor hver episode har 4.6-6.8 millioner nedlastninger. I fjor hadde Simon D. Adler, lydlegger og produsent for Radiolab, et fantastisk foredrag i København om hvorden de jobber. Nå kommer han til Oslo for å gjenta suksessen.
Mer informasjon kommer.
NB. Foredraget går over to sesjoner.
TBA
Programmet er under oppdatering
Slik får du flere og bedre ideer
Det er mandag morgen og du har ingen ideer. Hvilken sak skal jeg lage? Hva skal jeg fylle sendingen med? Hvordan skal jeg unngå å gjøre det samme som jeg alltid gjør?
Journalist Christian Ingebrethsen kan hjelpe deg! Han har, gjennom over 15 år i NRK, blitt en av Norges mest idérike journalister. Og lært seg ulike triks til hvordan du kan få flere ideer, tydeligere ideer og hvordan du kan vite når du trolig har en god idé. Og ikke minst: Hvordan du bør gjennomføre den.
Her får du konkrete verktøy og tenkemåter som kan bruke i arbeidshverdagen din. For er det noe alle journalister, programledere, redaksjonsledere og vaktsjefer vet: Har du en god idé som kan bli til en sak vi er «alene om», så slipper du å ta den kjedelige arbeidsoppgaven som «må gjøres i dag».
Workshop: Stemmebruk
Etter å ha hørt på foredraget "Stemmebruk: Hvordan vise kroppsspråk med bare en stemme" tar stemmeskuespiller Åsta Kristin Janøy deg med på workshopen "Hva er en god voiceover/fortellerstemme?
Janøy har med seg innspillingsutstyr, og vi skal prøve ut teoriene hennes i praksis, og leke oss med faktorene som påvirker stemmens "kroppsspråk". Ved bruk av ulike manus og oppgaver skal vi bli mer bevisst på hva som er viktig å tenke på når man skal formidle et budskap, og fange folks oppmerksomhet. Og kanskje viktigst av alt, hvilke teknikker kan man bruke for å finne ens "egen stemme" som vil dra lytteren inn og skape tillit.
Radiolab - del 2
Radiolab produseres av WNYC, sendes på 570 radiokanaler i USA og publiseres som podkast, hvor hver episode har 4.6-6.8 millioner nedlastninger. I fjor hadde Simon D. Adler, lydlegger og produsent for Radiolab, et fantastisk foredrag i København om hvorden de jobber. Nå kommer han til Oslo for å gjenta suksessen.
Mer informasjon kommer.
NB. Foredraget går over to sesjoner.
Reklame, spons og produktplassering - Hva er egentlig lov?
Er det forskjell på reklame og sponsing? Er det ulike regler for radio, podkast og sosiale medier? Hvordan skal kan du unngå skjult reklame? Og hva må du tenke på når barn kan høre reklamen?
Seniorrådgivere Kristin Bast Sørum i Forbrukertilsynet og Lars Erik Krogsrud i Medietilsynet gir en grundig gjennomgang av hva som er lov, hva som er forbudt og hvor grensene går. I dette foredraget får du nyttig innsikt som gjør at du kan håndtere samarbeidet med annonsører på en trygg måte.
Shit in – shit out. Tolv tips for bedre AI-assistanse
Hva er gode måter å bruke kunstig intelligens på? Hva er fallgruvene? Hva er det større bildet?
Anders Hofseth gir deg svarene. Han er strategisk rådgiver og kommentator i NRKbeta. Siden 2007 har han arbeidet med å forstå endringer i skjæringen teknologi-medier-samfunn og å sette dem i sammenheng fra et allmennkringkastingsperspektiv. I 2024 holdt Hofseth 44 foredrag, 37 av dem handlet om AI.
Workshop: Slik får du flere og bedre ideer
Etter å ha hørt foredraget «Slik får du flere og bedre ideer» av Christian Ingebrethsen er det din tur til å prøve selv. I denne workshopen får du hjelp på veien med ideene dine, du får hjelp til å tydeliggjøre dem og hvis ikke du har noen ideer fra før, så får du hjelp til å komme på noen. Kom på en engasjerende workshop der du får praktisk erfaring og lærer enkle verktøy for å få flere og bedre ideer.
Ingebrethsen er kjent som NRKs mest kreative nyhetsreporter – og har i 15 år utfordret reportasjesjangeren på TV, radio og nett. Han er mest kjent som reporter i Dagsrevyen, men leverer også ukentlig reportasjer til Nyhetsmorgen og NRK.no. Christian underviser i tillegg på Institutt for journalistikk
Lunsj
Nyt en god lunsj, mens du mingler med kollegaer og nye kjente fra bransjen.
Goalhanger
Storbritannias største uavhengige podkastprodusent, som blant annet produserer podkastene The rest is history og The rest is fotball, kommer til Lyddager.
Mer informasjon kommer.
Sitatrett, opphavsrett og jus - hva kan du bruke?
Jus, sitatrett, bruk av musikk eller annet rettighetsbelagt materiale - hvor går grensen for hva som er lov, gråsone og hva som definitivt ikke kan brukes i produksjoner?
Harald Irgens-Jensen, professor i opphavsrett ved UiO og styreleder i Norsk forening for opphavsrett, gir oss en grundig innføring i hva du kan og ikke kan bruke i radioprogrammet eller podkasten din.
Serving the Universe
En kassett tok turen over dammen fra Amerika til Askøy og endte i kassettspilleren til en ung gutt med store ører. 40 år etter har mannen historier å fortelle. Om lyd, lidenskap og et liv tilbrakt krokrygget i en studiostol. Fremdeles på jakt etter det ultimate lydkicket? Kom!
Frode Langhelle, lyddesigner og komponist i TV2, har ikke bare formet og foredlet TV 2s ikoniske lydidentitet, men bærer også et utrettelig, bankende radiohjerte. Langhelle er en lyd-alkymist som med en intuitiv forståelse for lydens kraft, har skapt lydmagi på mange radiostasjoner og løftet dem til et nivå der de ikke bare høres bra ut, men stråler av personlighet og profesjonalitet.
Vennlig friksjon i studio
Hvorfor er friksjon mellom kollegaer nødvendig for å skape små og store samarbeidsmirakler? Og hvordan kan friksjon føre til at dårlige ideer og uheldige rutiner får festet seg?
Begrepet vennlig friksjon er inspirert av Arne Næss setning "I en atmosfære av vennlighet kan man tåle mye fra andre." Foredraget holdes av Øyvind Kvalnes, filosof og professor i organisasjonsadferd ved Handelshøyskolen BI.
Hvordan nå ut til unge podkast- og radiolyttere
Kun 1,7 prosent av lokalradiolytterne befinner seg i aldersgruppen mellom 12 og 29 år. I samme gruppe lytter kun 33 prosent til tradisjonell radio daglig. Hvordan kan lydbransjen tilpasse seg en generasjon som konsumerer medieinnhold på helt andre premisser enn før?
I denne sesjonen deler komiker, programleder og innholdsskaper Erlend Mørch sine erfaringer - og hva han selv tror er nøkkelen til å nå ut til en ung målgruppe. Foredraget gir deltakerne innsikt i hvordan man bygger tillit og treffer unge gjennom autentisk og relevant innhold. Mørch har erfaring både med radio og podkast, og har bevist over tid at han evner å lage unikt og attraktivt innhold som treffer en ung målgruppe gjennom humor, historiefortelling og tilstedeværelse i flere kanaler.
Prix Norge 2025
Prix Norge er en årlig prisutdeling og bransjefest for alle som jobber med radio og podkast i Norge. Norges offiselle lydpriser verdsetter de beste radio- og podkastproduksjonene i året som gikk. Dørene åpner klokken 18.00 og det er pent antrekk
Se spesifisert program og praktisk informasjon her
Programkomiteen
Her er medlemmene av programkomiteen til fagkonferansen i 2024
Heidi Røneid
Programredaktør, Radiodager
Linda Holzerland
NRK
Eirin Skarstein
P4-gruppen
Thomas Veheim
Acast
Miriam Alsvik
Bauer Media
Morten Scott Janssen
P4-gruppen
Pål Lomeland
Norsk Lokalradioforbund
Ken Willy Wilhelmsen
NRK
Fride Von Porat
Podimo
Guttorm Andreassen
Norsk Podkastforening
Vidar Brennodden
NRK
Camilla Kampevold
NRK