Foto: Isak Aune Hagen
Tell the truth
Make it matter
Never be BORING!
Disse tre budskapene var det første som møtte alle som satte seg ned i NRKs Store Studio for å høre på den amerikanske radiocoachen Valerie Geller.
I løpet av sitt timeslange foredrag gir hun oss verktøyene man trenger for å være gode programledere og historiefortellere som skaper radioinnhold av høy kvalitet. Hvordan nå ut til flere lyttere? Hvordan få dem til å ville komme tilbake for mer?
I et medielandskap hvor podcast vokser frem som et alternativ til den tradisjonelle live-radioen, mener Geller at radio som medium allikevel har en stor rolle som ikke vil forsvinne. Måten man lager radio har allikevel alt å si for dens rolle fremover, og det er her hun trekker inn boken sin «Beyond Powerful Radio – A Communicator’s Guide to the Internet Age». Radio handler i essensen om å skape en historie gjennom god kommunikasjon, og å skape en relasjon til lytteren som gjør inntrykk.
Geller mener at ingen av oss egentlig er glad i forandring, men at dette er et viktig punkt man må forholde seg til for å produsere innhold for den oppvoksende generasjonen. Gamle vaner er som kjent vonde å vende, men vi må se på mulighetene vi har til å produsere innhold på helt nye måter, og ikke tro at de gamle måtene å gjøre ting på vil være de beste fremover.
I tillegg til de første tre beskjedene vi får presentert på skjermen om å snakke sant, betydningsfullt og å ikke være KJEDELIG(!), presenterer hun flere ulike sjekklister man kan gjennomgå med seg selv før og etter man er på lufta. Hva betyr dette for lytteren? Hvorfor er det relevant? Bryr du deg om det, og hvis ikke, hvorfor i alle dager skal lytteren gjøre det?
Et essensielt spørsmål for Geller er altså hvordan man trekker lyttere inn og gjør det relevant for dem personlig. Føles noe irrelevant er det lett å skru av radioen, men klarer du å holde lytteren underholdt og inspirert har du knekt koden. Fortelleren må selv føle noe om det som fortelles, før man kan forvente at lytteren gjør det. Spesielt for lokalradio er programlederens engasjement essensielt. Hvorfor velge lokalradio heller enn de store kanalene? Gellers svar på dette er tilhørighet. Å få en historie fortalt av «en av oss» kan for mange veie tyngre enn å få servert historier i fleng man ikke relaterer til.
Å skape relaterbart innhold er allikevel grunnleggende for alle kanaler, store som små, og handler blant mye annet om hvordan man henvender seg til lytteren. Å dra lytteren inn i en historie ved å male bilder og å skape en situasjon hvor lytteren blir hovedperson i det du har opplevd, kan være mye mer virkningsfullt enn å fortelle historier om «jeg, meg og mitt».
Også nyhetssendinger, som innebærer helt andre regler for kommunikasjonen enn programmer med mye historiefortelling, gir rom for ulike tilnærminger til lytterne. Målet blir da å finne en balansegang. Hvordan rapportere objektivt, men samtidig ha gjort seg opp en mening om det man legger frem? Hvordan presentere en verden med såpass store utfordringer som vi ser i dag uten å etterlate lytteren apatisk og motløs? – Gi lytteren håp, svarer Geller på sitt eget spørsmål.
Alt i alt handler det altså om å gjøre radioen menneskelig og personlig. Å skape innhold man selv er stolt av, og som trekker inn lytteren. Man må engasjere, være engasjert, finne sin egen stemme og ta sjanser.
«Dare to be great!»