Å komme med ideer kan bli din nye hobby, mener Pål Plassen, programleder i NRK P1s Norgesglasset. Han har invitert med seg Randi Lillealtern, redaksjonssjef i Munck Studios i Norge og Niklas Baarli, programleder i Radio 1 for å diskutere ulike ulike fremgangsmåter for å finne de beste ideene.
Hvordan man dyrker frem ideer varierer stort fra redaksjon til redaksjon, og i Norgesglasset har de et krav om tre ideer hver som de legger frem for de andre hver morgen. De jobber målrettet for å fange det folk prater om og det man ser i nyhetsbildet, men prøver å skape en egen vri på sakene. Plassen mener det er lite ideer ute og går, og at folk gjerne setter seg ned og venter på å få en idé servert. Dette er en av grunnene til at Norgesglasset har satt kravet om 3 ideer hver morgen. Det skaper et stort press, men fører til mange morsomme situasjoner.
Når det gjelder hvordan han får de beste ideene, sier Plassen at han går ut i samfunnet, lytter og observerer. Overhører du en artig samtale på bussen, gata eller på trening? Vri på det, og du har en sak. Også sosiale medier er en mulig kilde til gode saker, og her har Plassen et viktig tips: Behold raringene. Hos de facebookvennene som bretter ut livet sitt i stadige statusoppdateringer er det god sjanse for at du finner noe som kan vris til en god sak. Og sist, men ikke minst, ta vare på ideene.
Randi Lillealtern og Niklas Baarli inviteres opp på scenen, og forteller om idékulturen hos deres redaksjoner. Baarli forteller at de fikk en unik mulighet til å skape sin egen møtekultur da de startet opp. Hos dem er det ingen krav om å komme med ideer, men man bearbeider ideene folk kommer med sammen. Han mener at et krav om 3 ideer hver dag er vel strengt, og mener at han selv aldri kunne ha jobbet på den måten. Samtidig understreker han viktigheten av å tørre å legge frem halvdårlige eller uferdige ideer, da disse gjerne kan bli gode med litt hjelp.
Lillealtern har tidligere jobbet mye selvstendig hos NRK, og jobber nå i produksjonsselskapet Munck Studios, og hun har derfor erfaring med ulike måter å jobbe på. Som frilanser har hun ofte søkt hjelp hos bekjente gjennom rett og slett å ringe og slå av en prat, mens hun gjennom Munck Studios som produksjonsselskap ofte kan samarbeide med andre for eksempel i Danmark, hvor man eventuelt kan se på hva som kan funke her i Norge. Hun mener allikevel at den beste idékulturen hun har opplevd var i hennes tid i p3, hvor det ikke var krav til ideer, men en slags forventning som gjorde at folk jobbet for å ha noe å presentere. Der jobbet man også i grupper hvor den enes dårlige idé kunne gi en annen en kjempeidé.
Både Lillealtern og Baarli ser verdien i å bruke andre mennesker i idédyrkingen, og Baarli trekker frem smalltalk på fest som en god kilde. Når hans redaksjon jobber skal man også alltid lage en liten plan for neste dags sending, som man så kan jobbe ut ifra frem mot sendingen. Lillealtern påpeker at ulike metoder funker for ulike folk, men at poenget er å ha en metode. Slik blir man nemlig tvunget til å fokusere. Plassen trekker frem viktigheten av å bygge ideer på oss selv og våre egne liv. Slik blir det mye gøyere å sette liv i dem.