Hvordan Podcast har revolusjonert Radio
Nina Stensrud Martin, Kari Hesthamar og Cathinka Rondan
Hvordan Podcast har revolusjonert Radio

Menneskelighet blir viktigere og viktigere i lyd-medier. Siden podcaster ofte er personlige og personaliserte blir de autamatisk mer menneskelige. Med preproduksjon og høy kvalitet på lydbildet er det naturlig at fler og fler bytter fra radio til podcast. Burde radio prøve å være mer som podcast?

Det blir spilt av et klipp hvor den snakkes om hva som var normen å prate på radio før/hvordan det har blitt. Kringkastere prøvde skulle høres offisielle ut, men det viser seg at å prate som et menneske er mye mektigere enn å prøve å snakke i hennhold til situasjonen. Hvis man prøver å snakke «passende» til en viss situasjon, som nyheter eller en krim-sak kan man høres veldig ut som man spiller en rolle istedenfor å presentere innhold.

I en podcast vet alle at du har spilt det inn på forhånd. Så ikke utgi deg for å være noen du ikke er. Lytteren har en forventing til hva de skal høre når de velger å høre på nettop deg, så autensitet er veldig viktig. For at lytteren skal tro på deg er du nødt til å holde deg innenfor den rammen lytteren forventer at du er i.

Det kan være lurt å ta med noe av det som skjer mellom slagene i en podcast. Selvom noe ikke har underholdningsverdi kan det være viktig å ta med hvorfor man prater om noe og hvem som uttlaer seg. Kjedelig med viktig. Dette er med på å gi en podcast kredibilitet og det å vise hva som skjer mellom slagene er ikke noe man kan gjøre i radio på samme måten. Radio skjer live og skal som regel holde seg innenfor en fast ramme.

Paneldeltagerne spiller av klipp fra forskjellige podcaster.

Podcast er et betryggende medie fordi det er kun lyd. Ingen tar bilder av deg eller filmer deg. Det eneste som trengs for å lage en god podcast er en mikrofon og noen som kan prate i den. Disse trygge omgivelsene var noe av grunnen til at Joshua French var med på å lage podcastserien «to hvite menn» Dette er noe som potensielt kan brukes i radio. Så her kan radio lære direkte av effekten bak podcast.

Siden podcast er on-demand kan man nå ut til den enkkelte lytter lettere. Kraften av å si «du» er mulig sterkere på podcast siden man som enkeltperson gjerne lytter til det alene. Dermed er det lettere for en podcaster å komme nermere lytteren og skape en tettere relasjon.

Podcastlytteren er mer utolmodig enn radiolytteren. Når man velger å lytte til en podcast er ikke det lenger kun bakgrunnslyd. Derfor er de mer skjerpa og ikke orker å høre på lenger enn rundt 23 minutter. Kravene en podcastlytter har til en podcast er høyere enn enn radiolytter har til radio. Med dette i tankene kan det sies at å lage en god podcast være vanskeligere enn å lage god radio.

Hvor personlig er det lov å være i en podcast, skal man være personlig eller være en personlighet? Det absolutt viktigste med å lage en podcast er at man er troverdig. Alle temaer kan angripes fra mange vinkler, så for å lage en god podcast er det viktig at personligheten som presenterer temaet gjør det på en troverdig måte. Det å finne seg sjæl er sentralt, og da er det viktig at temaet man tar opp passer til hvem du er som podcaster.

De spiller av et lydklipp fra en teaser til en podcas-serie for å vise hvordan man kana bruke lyd til historiefortelling. At man tar ideen om radioteater videre til en underholdningsserie. Panelet poengterer at lyd treffer nervesystemet vårt på samme måte som lukt gjør og vi må bruke de fordelene lyd-mediet har.

Avslutningsvis snakker de om podcast som en komersiell virksomhet. Podcasten Krisemøte er utsolgt ut året og podcaster som starter uten å være kjente personligheter fra før. Det er et marked som kan florere i fremtiden, en grunn til dette er at hvem som helst kan lage podcast, men kanskje ikke alle burde? Det er vanskelig å lykkes på podcast, det er ikke alle interessange samtaler man har på byen som har podcastverdi, men noen har det. Podcasting er et fag som må studeres og som man må lære seg før man blir flink på det.

Pål er styreleder i Foreningen Radiodager

Partnere og sponsorer 2024

Bli sponsor for Lyddager og Prix Norge? Les mer her

Lyddager, tidligere kjent som Radiodager, er landets største fagkonferanse for lyd- podkast og radio. Under konferansen deles også Norges offisielle lydpriser ut, som belønner det beste fra norsk radio og podkast i over 25 ulike kategorier.

Hold deg oppdatert - meld deg på vårt nyhetsbrev

Vi lager Lyddager

 © Foreningen Radiodager 
Alt materiale er kopirettslig beskyttet og er ikke tillatt kopiert uten avtale.

Utviklet av Para AS