På Radiodager 2019s første foredrag bruker radioguru Tracy Johnson resultatene fra store lytterundersøkelser til å vise oss hvordan vi unngår at publikum forlater kanalen.
Johnson åpner med å snakke om hvordan radio i et skiftende medielandskap konkurrerer med alle medier, hvor konkurransen ikke bare foregår radiokanalene imellom. I dette markedet trenger vi å finne strategiske løsninger for å påvirke lytterne og, viktigst av alt, holde på oppmerksomheten deres.
For å finne ut hva som får lytterne til å bli på kanalen, har studien startet i motsatt ende. Når mister lytteren interessen, og når tuner de ut fra kanalen?
– Tune out happens when tune in doesn’t, sier Johnson. I uttrykket «tune in» peker han på hvordan man kan lytte oppmerksomt til det som blir sagt, og lytte aktivt. Får du lytteren til å bli nysgjerrig på hva som kommer, har du kommet en lang vei.
Å fenge lytteren er alfa omega når man går inn på et nytt tema. Studiene viser at vi har omtrent syv sekunder til å sikre oss lytterens oppmerksomhet, eller eventuelt syv sekunder til å unngå å miste den.
I overgangen fra musikk til et nytt stikk er risikoen ekstra stor for å miste lyttere, enten ved «fysisk tune out» (å skifte kanal eller skru av) eller ved «mental tune out» (at lytteren slutter å høre etter). Det er altså gjerne de første syv sekundene etter en låt vi må fenge lytteren, og sørge for at de vil lytte aktivt videre.
Å holde tempoet oppe og komme til poenget er også momenter Johnson trekker fram som essensielle for å holde på lytterne. Han understreker at det han mener med «tempo» ikke ligger i å snakke fort eller skynde seg forbi viktige poenger, men å skape framgang i historiene. Han oppfordrer også blant annet til å begrense antallet poenger i en historie og antallet personer i et stikk for å unngå forvirring.
– Forvirring dreper, sier Johnson. Han beskriver lytterne som grådige vesener, og da blir det opp til oss å ikke kaste bort tiden deres. Blant annet ved å unngå å snakke i munnen på hverandre, skli ut eller gå lange omveier mot poenget i historiene, kan vi gjøre innholdet mer oversiktlig for lytteren.
Oppsummert må vi altså gripe tak i publikum og sikre oss oppmerksomheten deres, og det spesielt fort i overgangene mellom temaer, stikk eller programmer. Samtidig som Johnson oppfordrer til å holde stikkene så kort som mulig, sier han også at de skal være så lange som de trenger å være for å kunne fortelle historien. Grunnlinjen er og blir å holde publikum underholdt.