Podkast blir stadig viktigere for radiobransjen
Podkast blir stadig viktigere for radiobransjen

Radio har klart seg godt gjennom koronakrisen. Det var alle radiosjefene enige om under den store radiolederdebatten på Radiodager i dag. 

I studio var P4-sjef Kenneth Andresen, NRKs radiosjef Kathinka Rondan og styreleder i Norsk lokalradioforbund, Aslak Skretting, mens Bauer-sjef Jim Receveur deltok via videolink fra Danmark.

Det første emnet i dagens debatt var ikke overraskende de siste dagers koronakrisen. De fleste radiokanaler melder om økt lytting, mens de kommersielle radiokanalene har i perioder slitt med annonseinntektene.

– Vi ser hvor sårbare vi er når vi bare har et bein å stå på, sa Skretting. – Vi må se på om det går an å finne andre inntekter, sa Andresen. Men, han påpekte også at  radio har klart seg relativt godt blant annonsørene, sammenlignet med andre medier.

Andresen varslet at radiobransjen vil se på brukerbetaling og viste til en undersøkelse fra Sonos som viser at 900 000 nordmenn er villige til å betale for radio.

Receveur i Bauer var positiv til å se på  brukerbetaling, men trodde det sitter langt inne å få lytterne til å betale for innholdet, men han hadde tro på podkaster og muligheter for annonseinntekter på det.

NRK skal bruke mer på podkast og mindre på lineær radio, bekreftet Cathinka Rondan, som hadde tro på at de ville nå unge lyttere på den måtene, og så er det et allerede etablert marked.

Det er ikke lenger slik at lytterne bare hører på en radiokanal, påpekte Rondan og viste til tall som tyder på at en lytter hører i snitt på tre kanaler.  Live er fortsatt viktig for de som hører på lineær radio, mens historiefortelling er viktigere i en podkast.

Andresen påpekte at det er lettere for NRK å satse på podkast, mens de kommersielle kanalene er mer avhengige av å tjene penger på podkast.

Lokalradio har ikke et fjell av ressurser til å kaste seg over podkast, men det er mange lokalradioer som har satset på podkaster, fortalte Skretting. Han opplevde ikke podkast som en stor konkurrent for de tradisjonelle lokalradioene, men mer som et tillegg.

Receveur mente at det er vanskelig å nå unge lyttere, men at podkast var veien å gå og sa at vi må gjennom mobilen for å treffe de unge fremover.

Det kom også fram under debatten at de unge er glad i julemusikk og er blant den største gruppen som hører på julekanalene.

Det var ingen i panelet som ville spå den lineære radioens død, men Andresen var den mest skråsikre av alle og mente at radioen ville være her lenge!

 

Partnere og sponsorer 2024

Bli sponsor for Lyddager og Prix Norge? Les mer her

Lyddager, tidligere kjent som Radiodager, er landets største fagkonferanse for lyd- podkast og radio. Under konferansen deles også Norges offisielle lydpriser ut, som belønner det beste fra norsk radio og podkast i over 25 ulike kategorier.

Hold deg oppdatert - meld deg på vårt nyhetsbrev

Vi lager Lyddager

 © Foreningen Radiodager 
Alt materiale er kopirettslig beskyttet og er ikke tillatt kopiert uten avtale.

Utviklet av Para AS