Suksesshistorien bak Nea Radio
Stian Elverum, Nea Radio
Suksesshistorien bak Nea Radio

Nea Radio er annerledesradioen. Slik innledet Andreas Reitan sesjonen om lokalradioen han har ledet gjennom mange år og som har blitt en lokal kjempesuksess.

– Det er helt uvanlig at en liten lokalradio har 9 ansatte, fortalte Reitan under sesjonen på Radiodager som handlet om suksesshistorien til Nea Radio.

Lokalradioen startet sine sendinger for 32 år siden med stort sett frivillige. I løpet av disse årene har det skjedd mye, blant annet hadde Nea Radio lenge et samarbeid med NRK der de sendte distriktssendingene ut på sin kanal.

Det ble slutt da NRK stengte sine FM-sendere, men det betød også starten for en storsatsing for lokalradioen i Trøndelag. Hovedområdet var små tettsteder som Røros og Selbu, men nå har Nea også konsesjon for Stjørdal på Fm og på DAB i store deler av Trøndelag

Økonomien går så det suser, i fjor var omsetningen 6,4 millioner kroner og det ser ut til å bli enda bedre i år.

Nea Radio har totalt 14 sendere på FM som eies og drives på egenhånd. De har  også et eget lokalt DAB-nett med 10 sendere, som blant annet dekker Trondheim.

– En av hemmeligheten bak suksessen er at vi sender både på FM og DAB, sa daglig leder Stian Elverum.

De sender også både på DAB og DAB+ i høy kvalitet og får stadig høre at de har bedre lydkvalitet på DAB enn rikskanalene.

Etter omleggingen har Nea Radio satset på å ha mer lokalt innhold og mer lokal musikk enn NRK. Musikkprofilen er ellers ganske bred, fortalte Elverum.

Nea Radio satser hardt på lokale nyheter og også på lokal kultur, forteller Reitan. Han er stolt av å fortelle at de har god standing i lokalmiljøet der de sender. De er også veldig bevisst på at mye sendes direkte både fra studio og fra arrangementer, som Landskytterstevnet.

De har også en klar nettsatsing, med en hjemmeside som er godt besøkt. nearadio.no besøkes av 75 000 unike bruker hver måned.

Når det gjelder økonomien er radiobingoen en god del av omsetningen men annonsesalget er sterkt økende. Det gikk fra 1 million i 2014 til 3,5 millioner kroner i 2017. Stadig flere kunder lokalt lykkes med radioreklame, fortalte Elverum.

En av suksesshistoriene når det gjelder reklame er at Nea Radio bruker lokale produksjoner, altså trønderstemmer, fortalte Reitan.

Bingoomsetningen har også økt en god del, fra 2 millioner i 2014 til 3,8 millioner kroner i 2017. – Bingo har en sosial funksjon og er underholdning,, sa Reitan og forteller at folk møtes på kafè og hjemmes hos hverandre for å spille radiobingo.

Nea Radio har satset stort på utbygging av lokal DAB men mener at det kun er mulig der det er flere leietakere. Det er mange ganger dyrere i innkjøp og drift enn FM. Derfor er FM viktig for lokalradios overlevelse, var en klar melding fra Reitan og Elverum på Radiodager.

Partnere og sponsorer 2024

Bli sponsor for Lyddager og Prix Norge? Les mer her

Lyddager, tidligere kjent som Radiodager, er landets største fagkonferanse for lyd- podkast og radio. Under konferansen deles også Norges offisielle lydpriser ut, som belønner det beste fra norsk radio og podkast i over 25 ulike kategorier.

Hold deg oppdatert - meld deg på vårt nyhetsbrev

Vi lager Lyddager

 © Foreningen Radiodager 
Alt materiale er kopirettslig beskyttet og er ikke tillatt kopiert uten avtale.

Utviklet av Para AS