God promotering er nøkkelen til god underholdning
God promotering er nøkkelen til god underholdning

Det er hard konkurranse når det kommer til å tilby den beste underholdningen for den yngre generasjonen. En av nøkkelelementene for å lykkes er i følge Niall Power å skape unike, rare kampanjer som engasjerer lyttere samtidig som de er attraktive for eventuelle annonsører. Under dette foredraget kom Niall med hele 10 eksempler på gode radiokampanjer som virker.

Niall viste 10 radiokampanjer på tur, hvor alle 10 hadde skapt blest og oppmerksomhet. For hver gang han fortalte om en kampanje, viste han også videoklipp fra kampanjen under foredraget.

Noe som gikk igjen i alle hans 10 radiokampanjer, var at det grep folks oppmerksomhet. Alt fra rekordforsøk med verdens største nakenbading, store konkurranser hvor lyttere vinner premier, hunder som var være DJ`er på live radio, til «slow-motion» radio. Alle disse fire eksemplene viser til et slags «stunt» som skaper blest og oppmerksomhet på forskjellige måter. Videre må det være en god idè, som det er enkelt for folk å forstå. Det skal altså være kreativt, men enkelt!

Radioteamet som utvikler promoteringen må være hundre prosent involvert i produktet, slik at det ikke føles halvveis for lytteren. Dette gjør man ved å ha et «360 graders» syn på promoteringen. Som Niall sier:
– On air, online, on the street, PR and marketing pre, during and post.
For å promotere noe 360 grader trenger man ekstra ressurser, men her spesifiserer Niall at «Big budgets arent everything. It is all about being creative». Videre snakker han om hvordan promoteringen bør ha en dramaturgi, hvor det hele skal ende i et stort klimaks.

En quote han refererte til på slutten oppsummerer essensen av foredraget hans veldig bra. Michael Brett, produsent ved 98FM i Irland sier:
– If you can generate emotion in your promotion, it will connect better with listeners. Give them an experienve that makes them feel special. This can be done through scripting, visuals and winning audio clips. For many winners (of the competition in the promotion) this is a BIG moment i their life – capture that feeling and make them feel special. Your audience will appreciate you creating that moment for them.

 

Foto: Tor Erik Schrøder

Pål er styreleder i Foreningen Radiodager

Partnere og sponsorer 2024

Bli sponsor for Lyddager og Prix Norge? Les mer her

Lyddager, tidligere kjent som Radiodager, er landets største fagkonferanse for lyd- podkast og radio. Under konferansen deles også Norges offisielle lydpriser ut, som belønner det beste fra norsk radio og podkast i over 25 ulike kategorier.

Hold deg oppdatert - meld deg på vårt nyhetsbrev

Vi lager Lyddager

 © Foreningen Radiodager 
Alt materiale er kopirettslig beskyttet og er ikke tillatt kopiert uten avtale.

Utviklet av Para AS